Rodina Travel, de Bulgarijespecialist!
 038 - 376 9297

Uw vliegreis

Rodina Travel werkt met alle gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen, zowel lijndiensten als charters. Lijndiensten zijn reguliere luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, Air France of Bulgaria Air die op vaste vliegdagen en vliegtijden reizen. U weet dus vroeg voor vertrek wanneer uw vliegtuig vertrekt of aankomt. Een chartervlucht of ook campingvlucht genoemd, heeft geen vaste vertrek- en aankomsttijden en vliegt meestal alleen in een bepaalde periode naar een bepaalde bestemming. De chartervluchten worden uitsluitend gebruikt in combinatie met een accommodatie, dus als een pakketreis.
Vanaf Nederland, België en Duitsland kunt u naar Sofia, Varna of Burgas vliegen. De laatste 2 aanvlieghavens liggen aan de Zwarte Zeekust en worden door de meeste luchtvaartmaatschappijen alleen in de zomermaanden aangevlogen. Een rechtstreekse vlucht naar Bulgarije duurt iets minder dan 3 uur. Als u moet overstappen, is de reisduur ruim 1 uur langer, afhankelijk van uw vliegroute.
Naast de lijndiensten zijn er de laatste jaren ook veel low-budget maatschappijen bijgekomen. Deze vliegen altijd van en/of naar regionale luchthavens. Op dit moment werken wij alleen met Wizz Air, de enige die vanaf Eindhoven en Dortmund en Brussel Charleroi naar Sofia vliegt. Deze maatschappijen hebben een afwijkende werkwijze, bieden veel standaard services tegen betaling en zijn daardoor over het algemeen goedkoper. Het is wel zo dat ze ook minder zekerheden bieden en bij vertragingen en annuleringen van vluchten vrijwel geen alternatief kunnen bieden. Daarom adviseren u om deze maatschappijen alleen te gebruiken als u een losse ticket nodig heeft, dus geen landarrangement.
Voor onze pakketreizen prefereren wij luchtvaartmaatschappijen die rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Bulgarije vliegen, zoals Bulgaria Air naar Sofia en Transavia naar Burgas en Varna. Als u liever met een andere luchtvaartmaatschappij wilt vliegen dan is dit ook mogelijk. Vraag ons naar de mogelijkheden en prijzen.

Vliegticketprijzen
De prijzen van de vliegtickets zijn in tegenstelling tot alle andere vervoersoorten variabel. Ten eerste zijn alle vliegtuigstoelen verdeeld in classes zoals Economy - of Business class. Daarnaast is de Economy class nog onderverdeeld in 5 tot 10 boekingsklassen. Elke boekingsklasse - of ook tarief genoemd - heeft een andere prijs. Over het algemeen geldt hier: hoe eerder u boekt hoe groter de kans dan u een goedkopere ticket kunt bemachtigen en andersom. Boekt u kort voor vertrek dan is de kans groot dat er veel stoelen verkocht zijn en dat u veel meer moet betalen voor dezelfde stoel dan bijvoorbeeld uw buurman in het vliegtuig. Vooral wanneer u in de vakantieperiodes en rond kerst of pasen reist, raden we u aan om zo vroeg mogelijk uw vluchten te boeken. Ook bij onze pakketreizen geldt dat hoe eerder u boekt hoe goedkoper de vakantie.

Vertrektijden
Voor onze pakket reizen naar Varna en Burgas maken wij vooral gebruik van charterluchten. Deze vluchten hebben geen vaste vertrek- en aankomsttijden. Tijdens boeken geven wij soms de voorlopige vliegtijden die wij op dit moment van de luchtvaartmaatschappij hebben gekregen. Een charterluchtvaartmaatschappij heeft echter het recht om de vluchttijden te allen tijden en tot op het allerlaatste moment te wijzigen. Het is dus mogelijk dat er kort voor vertrek of zelfs tijdens uw vakantie nog veranderingen optreden in het vluchtschema. Ook kan het voorkomen dat u op dag van aankomst laat arriveert, terwijl u op de dag van vertrek vroeg moet vertrekken. Rodina Travel heeft helaas geen enkele invloed op de vliegtijden en kan hiervoor nooit aansprakelijk worden gesteld. Om de kans op wijzigingen en teleurstellingen te voorkomen, sturen wij de reispapieren en ticket met de definitieve vliegtijden uiterlijk 1 week voor vertrek.
Let op! Alle vertrek en aankomsttijden zijn lokale tijden.

Overstappen of tussenlanding
Als u een vlucht heeft geboekt met overstap dan betekent dit dat u voordat u op uw eindbestemming komt, ergens op een andere luchthaven van vliegtuig moet veranderen. U hoef echter niet opnieuw in te checken. U stapt alleen met uw handbagage over van het ene in het andere vliegtuig. Bij vertrek wordt uw bagage namelijk al doorgelabeld naar de eindbestemming. Bij vluchten met overstap heeft u meestal 1 tot 2 uur extra reistijd nodig afhankelijk van de grootte van de overstapluchthaven. Vluchten met overstap zijn meestal lijndienstvluchten.
A ls u met twee verschillende maatschappijen op één dag vliegt, dus u heeft 2 verschillende tickets gekocht, gelden de bovenste regels niet. U loopt dan vaak het risico door eventuele vertraging of soms ook door het uitvallen van een vlucht om uw aansluiting te missen. Aangezien de verschillende maatschappijen alleen van hun eigen eventuele vertragingen uitgaan en geen rekening houden met andere maatschappijen zijn de alle voortvloeiende kosten voor uw eigen rekening. Heeft u een normale vlucht met overstap en mist u door wat voor reden dan ook uw doorverbinding dan zorg de luchtvaartmaatschappij voor een passend alternatief of desnoods een overnachting.

Een tussenlanding is wat anders. Uw vliegtuig stopt op een tussenluchthaven om passagiers in en uit te laten stappen. U hoeft hier dus niet het vliegtuig te verlaten. Een tussenlanding komt vaak voor bij chartervluchten. Deze vluchten zijn over het algemeen rechtstreeks maar soms, vooral in het laag seizoen, worden vluchten naar 2 bestemmingen of vanaf 2 vlakbijliggende vertrekhavens gecombineerd waardoor er een tussenstop moet worden gemakt op de heen- en/of terugreis.
Ook hier hebben wij geen invloed op. Deze beslissing mag de luchtvaartmaatschappij altijd nemen, zelfs op de dag van vertrek.

E-tickets
Bijna alle luchtvaartmaatschappijen geven E-tickets af. Een E-ticket is het elektronische alternatief van het papieren ticket. Het grootste voordeel voor u als reiziger is dat u uw ticket nooit meer kunt verliezen of vergeten. Deze is namelijk opgeslagen in de database van de luchtvaartmaatschappij. Als u een losse vlucht bij ons heeft gereserveerd, ontvangt u uw reisschema met reserveringsnummer en E-ticket nummer per e-mail, nadat wij uw betaling hebben ontvangen. Om in te checken heeft u alleen uw paspoort of ID kaart nodig en het reserveringsnummer, maar toch adviseren wij u om het reisschema altijd uit te printen en mee te nemen op reis. Daar staan namelijk nog uw reisdata, vliegtijden, vluchtnummers en onze gegevens en noodnummer op.
Heeft u behalve tickets ook andere diensten bij ons geboekt, zoals overnachtingen, transfers, autohuur etc. dan is het mogelijk, vooral bij charters, dat u wel een papieren ticket van ons krijgt, samen met uw vouchers.

Inchecken
Als u met een lijndienst vliegt van bijvoorbeeld Bulgaria Air, Malev, Lufthansa of Austria Airlines dan dient u uiterlijk 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven. Bij charter zoals Transavia is dit 2,5 uur. Voordat u op de luchthaven aankomt, is het altijd raadzaam om op de website van de luchthaven te controleren of uw vlucht geen vertraging heeft.
Bij aankomst op de desbetreffende luchthaven zoekt u op de monitoren in welke vertrekhal en op welke balieincheck of balienummer u moet inchecken. Zorg wel dat u ruim op tijd aanwezig bent en houdt u er rekening mee dat vooral in drukke vakantieperiodes de rijen voor de incheckbalies en paspoortcontrole erg lang kunnen zijn. Als u de vlucht mist om welke reden dan ook, heeft u geen recht op restitutie en moet u vaak een nieuw ticket kopen. In zulke gevallen helpen wij u altijd maar de hieruit voortvloeiende kosten zijn geheel voor eigen rekening.

Behalve bij de balie kunt u op Schiphol ook vaak via de self-service check-in automaten inchecken. Dit kan vanaf 3 uur tot 45 minuten voor vertrek. Als u uw paspoort of ID kaart in de lezer van de automaat stopt en uw reserveringsnummer intoetst, vergelijkt deze de gegevens met uw reservering. Als deze correct aan ons doorgegeven zijn dan komt u in uw boeking. U kunt nu een stoelplaats kiezen in het vliegtuig of eventueel de al door ons of de luchtvaartmaatschappij gereserveerde stoelnummers wijzigen. U sluit daarna de incheck af en krijgt uw boardingkaart/instapkaart. Als u ruimbagage heeft, loopt u daarna naar de drop-off balie waar u deze afgeeft.

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kunt u vanaf een paar dagen tot 3 uur voor vertrek op hun website inchecken. Dit bespaart u veel tijd op de luchthaven. Vooral handig als u alleen met handbagage reist. U kunt dan namelijk gelijk door de paspoortcontrole heen en hoeft u niet in de rij te staan bij de balie of de incheck automaten. Om thuis in te checken heeft u uw reserveringsnummer nodig. Via een paar eenvoudige stappen wordt u vanzelf door de incheckprocedure geleidt. U moet dan de boardingkaart/instapkaart uitprinten en meenemen naar de luchthaven. Op de luchthaven gaat u naar de drop-off balie als u ruimbagage heeft of als u alleen met handbagage reist, kunt u gelijk door de paspoortcontrole. Als u met een chartervlucht zoals Transavia vliegt, dient u ook uw vouchermapje met de papieren tickets mee te nemen. Uiteraard is on-line inchecken niet verplicht, u kunt dit ook gerust op de luchthaven doen.

Bagage
U kunt tijdens uw vliegreis, afhankelijk van uw luchtvaartmaatschappij, over het algemeen 20 kg. ruimbagage gratis meenemen en 5 kg handbagage, zoals bij Transavia. Bij Malev is de bagagevrijdom 23 kg., bij Lufthansa en Swiss kunt u 8 kg handbagage meenemen en bij Bulgaria Air zelfs 10 kg. U krijgt altijd informatie over de bagagevrijdom in uw reispapieren en/of reisschema of u kunt ook de website van uw luchtvaartmaatschappij raadplegen.
Probeert u zich wel strikt te houden aan het maximum, omdat u anders overbagage moet betalen en de kosten kunnen oplopen van € 7,- tot € 15,- per kilo. Daarnaast mag een stuk bagage nooit zwaarder dan 32 kg. zijn.

Als u een speciale uitrusting, zoals fietsen, golftassen, ski's of een duikuitrusting meeneemt, dient u dit aan ons bij boeking door te geven. Wij zullen het dan aanvragen bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Houdt u er wel rekening mee dat hiervoor bij het inchecken een toeslag per kg. voor overgewicht verlangd kan worden.

Sinds 2006 gelden strenge regels voor vloeistoffen in de handbagage, zoals water, andere drankjes, maar ook gels, shampoos, cosmetica, parfums etc. U mag wel deze vloeistoffen meenemen maar alleen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter en in een doorzichtige, hersluitbare plastic zak. Per persoon mag 1 zak worden meegenomen, niet groter zijn dan 1 liter. U kunt een doorzichtige plastic zak gratis op alle Nederlandse luchthavens ophalen.
Deze regels gelden voor alle passagiers die vertrekken van of overstappen op, een vliegveld binnen de Europese Unie. Er wordt echter een uitzondering gemaakt voor babyvoeding en medicijnen die u tijdens de vlucht nodig heeft.
Daarnaast is het mogelijk na de paspoortcontrole en in het vliegtuig deze vloeistoffen te kopen. Ze worden wel voor u verplacht en verzegeld en mogen pas na aankomst op uw eindbestemming worden geopend.

Vertragingen
Soms komt het voor dat door verschillende omstandigheden uw vlucht een vertraging oploopt, bijvoorbeeld door stakingen, redenen van technische aard, extra veiligheidscontroles, niet gearriveerde medereizigers, drukte in het luchtruim en/of ongunstige weersomstandigheden. Als u een rechtstreekse vlucht heeft dan komt u in dit geval later op uw bestemming. Heeft u een vlucht met overstap dan mist u door de vertraging hoogwaarschijnlijk uw doorverbinding. In zulke gevallen - en indien dit te wijten is aan de luchtvaartmaatschappij - worden de passagiers op kosten van de luchtvaartmaatschappij overgeboekt naar een andere vlucht. Als de vlucht pas de volgende dag vertrekt, dan dient de luchtvaartmaatschappij voor passend onderdak te zorgen.
Indien de reden voor het missen van de aansluiting aan uzelf te wijten is, dan zult u uw aansluitende vlucht ter plaatse zelf om moeten boeken. De kosten die hiermee gepaard gaan, zijn dan wel voor uw eigen rekening.

Sinds februari 2004 bestaat er voor alle landen van de Europese Unie een wet die de rechten van de vliegtuigpassagiers beschermd in geval van vertraagde, omgeboekte, overboekte of geannuleerde vluchten. U heeft dan recht op een schadevergoeding tussen € 200 en € 400,- per persoon. Deze vergoeding is echter niet van toepassen als er sprake van overmacht is, zoals een natuurramp, aswolken als gevolg van vulkaanuitbarstingen, terreurdreigingen, stakingen en slechte weersomstandigheden.
Rodina Travel is niet aansprakelijk voor de eventuele extra kosten die als gevolg van de vertraging ontstaan, noch voor de gevolgen hiervan op het gebied van gemiste vakantie-uren en te late thuiskomst waardoor aanvullend openbaar vervoer niet meer mogelijk is of noodgedwongen een vrije dag moet worden opgenomen.

Indien u een reis- en/of annuleringsverzekering heeft afgesloten, raden wij u aan na te gaan of u in aanmerking komt voor vergoeding indien er sprake is van vertrekvertraging langer dan 8 uur. De reisverzekering geeft geen vergoeding voor een terugreisvertraging aangezien zij van mening zijn dat de vakantie ten einde is.

Minder validen
Als u een rolstoel wilt nemen op uw vakantie of als u een speciale begeleiding nodig heeft dan dient u dit bij boeking aan ons door te geven. Zo kunnen wij er voor zorgen dat de luchtvaartmaatschappij daar op voorbereid is, en dat u de juiste begeleiding op de luchthavens krijgt.

Zwangerschap
Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij kunnen zwangere vrouwen over het algemeen tot 28ste week van hun zwangerschap gewoon vliegen, mits het om een zwangerschap zonder complicaties gaat. Vanaf de 28ste tot de 36ste week is reizen alleen mogelijk met een doktersverklaring. Deze verklaring moet binnen zeven dagen voor vertrek zijn uitgegeven. Voor alle luchtvaartmaatschappijen geldt dat zwangere vrouwen vanaf 36 weken niet meer aan boord worden geaccepteerd.

Reizen met kinderen en baby's
De luchtvaartmaatschappijen hanteren de volgende leeftijdsgrenzen:
Baby's: 0 tot 2 jaar (op de dag van terugkomst nog geen 2 jaar)
Kinderen: 2 tot 12 jaar (op de dag van vertrek nog geen 12 jaar)
Volwassenen: Vanaf 12 jaar.

Kinderen hebben een eigen zitplaats en dezelfde rechten als volwassenen met betrekking tot bagage en handbagage. Baby's daar en tegen hebben geen eigen plaats in het vliegtuig en mogen minder bagage meenemen. De regels zijn per luchtvaartmaatschappij verschillen, maar over het algemeen hebben baby's recht op 10 kilo bagage. Buggy's, kinderwagens of maxicosi's (maximaal 1 per kind) kunnen gratis worden meegenomen en vallen binnen de bagagevrijdom voor baby's. Houdt er rekening mee dat op de Nederlandse luchthavens alleen lichtgewicht (ca. 5 kg), inklapbare paraplubuggy's kunnen worden meegenomen tot aan het vliegtuig. De buggy's worden bij het vliegtuig ingenomen om in het bagageruim te worden ingeladen. Overige kinderwagens en buggy's worden bij de check-in balie ingenomen.
Houdt u rekening mee dat wegens veiligheidsredenen 1 volwassenen met max. 1 baby mag reizen.
Kinderen boven 5 jaar kunnen soms allen reizen maar het is afhankelijk van de regels van de luchtvaartmaatschappij.

Huisdieren
De meeste luchtvaartmaatschappijen met uitzondering van de low-budgets accepteren huisdieren op hun vluchten. Deze kunnen meereizen in de cabine samen met de passagiers of als ruimbagage in een speciaal en geventileerd deel van het vliegtuig. Alleen kleine katten en honden van maximaal 5 kg, inclusief reistas of kennel, mogen mee in de cabine. Uw huisdier moet dan vervoerd worden in een harde kennel van maximaal 20 cm hoog of in een dierenreistas van maximaal 115 cm (afmetingen van de handbagage). Deze kunt u dan onder de stoel voor u plaatsen. Als het gewicht van dier en tas hoger is dan vijf kilo, dan moet uw huisdier in het bagageruim vervoerd worden. U dient hiervoor over een luchtwaardige kennel te beschikken. Huisdier en kennel mogen samen niet zwaarder zijn dan 75 kg. Als u uw met een dier wilt meereizen, dan dient u dit tot 3 dagen voor vertrek aan ons telefonisch door te geven. Houdt u er rekening mee dat wij slechts een beperkt aantal dieren per vlucht vervoerd mogen worden. Daarnaast dient uw huisdier over alle nodige reisdocumenten en inentingen te beschikken. Informeert u bij uw dierenarts naar de voorwaarden.
De kosten voor het vervoeren van huisdieren zijn per luchtvaartmaatschappij verschillend en variëren tussen € 7,- per kg tot € 100,- per enkele reis.

Beschadigde of vermiste bagage
Het kan soms voorkomen dat als u aankomt op uw bestemming constateert dat uw bagage beschadigd is of nog erger niet is aangekomen. Mocht dit u overkomen dat dient u gelijk een melding maken op de luchthaven van aankomst bij de balie afhandelaar van de luchtvaartmaatschappij waarmee u heeft gevlogen. U laat dan een rapport opmaken, zogenaamd P.I.R.-rapport (property irrigular rapport) waarmee u achteraf de schade kunt claimen. Meldt de schade vervolgens zo snel mogelijk bij uw reisverzekering. Indien uw koffer niet is gearriveerd op uw bestemming dan kunt u dit ook in het P.I.R. rapport aangeven. De afhandelaar zal u informeren hoe de verdere procedure is. Over het algemeen word vermiste bagage binnen een paar dagen teruggevonden. De kans op vermissing van uw bagage is bij vluchten met overstap groter, vooral als de eerste vlucht een vertraging oploopt. Uw koffer moet dan in een hele korte tijd van het ene naar het andere vliegtuig overgezet worden, wat soms gewoon niet meer mogelijk is. Uw bagage wordt dan op de eerst volgende vlucht van dezelfde luchtvaartmaatschappij gezet. Zodra uw bagage is gelokaliseerd zal de luchtvaartmaatschappij zorg dragen voor een spoedige aflevering van de bagage op het adres dat u hebt aangegeven in uw aangifte. U hoeft dus niet naar de luchthaven te komen.

Om het lokaliseren van uw vermiste bagage wat gemakkelijk te maken, adviseren wij u om bagagelabels/kofferlabels te gebruiken. Als u een pakketreis bij ons heeft geboekt ontvangt u deze standaard bij uw reispapieren. Heeft u een losse vlucht geboekt, dan krijgt u uw E-ticket per e-mail en heeft u daarom deze niet ontvangen. U kunt dan uw eigen labels maken en op uw bagage bevestigen, bagagelabels op de luchthaven bij de incheckbalie vragen of ons bellen of mailen zodat wij u deze alsnog kunnen toesturen. Het is ook verstandig om voor de zekerheid ook op de binnenkant van uw koffer uw naam en adres te vermelden een eventueel nog wat foto's van uw koffer en/of inhoud te maken.

Als u koffer niet aankomt op de eerste dag van uw reis/vakantie dan kunt u gelijk contact opnemen met uw reisverzekering, zodat u te horen krijgt wat de hoogte van de vergoeding is voor vertraagde of niet aangekomen bagage. U kunt dan nog kleren of andere persoonlijk benodigdheden kopen totdat uw koffer gevonden is en de kosten achteraf declareren bij uw verzekering.

Transfer
Als u bij ons een pakketreis heeft geboekt dan is de transfer (vervoer) van de luchthaven naar uw hotel en terug inbegrepen.
Onze vertegenwoordiger of de chauffeur staat op u te wachten in de aankomsthal en is te herkennen aan een bord met Rodina Travel of met uw achternaam erop. Informatie over uw terugreis krijgt u van onze hostess of bij de receptie van uw hotel.

Herbevestigen terugvlucht
Sommige luchtvaartmaatschappijen willen dat u uw terugvlucht herbevestigd. Eigenlijk gaat het hier niet echt om een herbevestigen maar meer om controleren of uw vliegtijden niet gewijzigd zijn. Vooral bij chartervluchten is dit erg belangrijk. Als u een pakketreis heeft geboekt dan krijgt u deze informatie van uw reisleiding of accommodatie. Heeft u een losse charter geboekt dan dient u uiterlijk 48 uur voor vertrek zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of onze vertegenwoordiger in Bulgarije. Informatie hierover vindt u altijd in uw reispapieren en/of tickets.
Als u reist met een lijndienst dan is herbevestigen niet nodig. Wel is het aan te raden om altijd de actuele tijden de ochtend of avond voor vertrek te controleren op de website van de desbetreffende luchthaven.

              

Disclaimer | Copyright © 2017 Rodina Travel